Tuesday, August 18, 2009

IKAN TONGKOL


Tadi sempat tengok sekejap program motivasi oleh Dr Malik dari SSTC (Smart Success Consultants). Program ni agak menarik dan penuh dengan pengisian yang agak menarik. Saya sendiri agak tertarik dengan beberpa kaedah yang beliau tunjukkan. Selepas habis program, kami sempatlah bertukar pendapat dan berkongsi idea bagaimana nak meningkatkan pencapaian anak-anak.

Beliau mengesyorkan agar saya memastikan sumber makanan mereka. Pastikan makanan anak-anak bukan saja halal tetapi berkhasiat. Banyakkan makan ikan tongkol, air soya, jus mengkudu, tempe dan lain-lain makanan berkhasiat. Ajak anak-anak sembahyang malam dan banyak bermohon dengan Allah. Selain itu, galakkan anak-anak belajar dengan kaedah yang mereka suka.

Ikan tongkol dikatakan mempunyai kandungan omega 3 yang banyak . Bahkan pertumbuhan sel otak manusia sangat tergantung pada kadar omega 3 secara cukup sejak bayi dalam kandungan sampai dewasa. Bila pada masa tersebut cukup tersedia omega 3 maka anak tersebut akan tumbuh dengan potensi kecerdasan maksima. Karena alasan itu, sejak ibu hamil perlu makan ikan dalam jumlah cukup sampai bayi yang dikandungnya lahir. (Kawan-kawan yang pregnant tu elok le makan bebanyak. Yang mengandung forever pun boleh le jugak makan, ahak2)

Minyak ikan tongkol (dan kebanyakan ikan) juga mempunyai kelebihan dan keunikan terutama pada kes kadar lemak darah tinggi yaitu boleh menurunkan lemak darah tersebut. Selain ikan bermanfaat untuk kesihatan jantung, ikan juga mengandung kalori rendah dan sesuai bagi mereka yang sedang mengikuti program diet.

4 comments:

  1. patutla tak dpat A add maths...tak suke ikan tongkol...hehe...tapi suke mkn tempe tu yang leh dpt A biologi....

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Actually fish is very good for brain development but then many people stopped eating fish after Tsunami ...

    ReplyDelete
  3. yup..sbb tu dulu parents sy hari2 suh mkn ikan.kami adik beradik 5 org..kalu time mak goreng skit,kami akan belah 2,bg separuh2..tringat plak zaman kecik2 suke mkn ikan parang asam pedas mak saye..nyum2..

    ReplyDelete
  4. kalau pasal mengkudu x yah cari jauh2...kat sekolah kita surplus...petik ajer celah2 pagar...hehehe

    ReplyDelete