Wednesday, September 9, 2009

ESOK BILA AYAH PERGI

Anak-anak ayah

Dengar betu-betul pesan ayah

Lepas ni tak boleh cakap dah

Apabila kelu mulut dan lidah


Sekiranya esok ayah pegi

Jangan le anak ayah tangisi

Tapi kalau sedih di sanubari

Itu tanda anak ayah tetap dihati


Nabi dulupun sedih juga

Bila anak lelaki dia pergi tiga-tiga

Tapi jangan nangis lama sangat

Banyak benda anak ayah kena buat


Sedih lama sangat ayah tak mahu

Sebab tempat ayah pegi tu semua dah tahu

Ayah nak jumpa Dia

Ayah menyahut seruan Nya


Mula-mula sekali

Pasal solat sudahlah pasti

Kena buat setiap hari

Jangan abaikan walau sekali


Anak-anak ayah kena janji

Kena jaga diri sendiri

Ayah serahkan anak-anak pada Allah

Sebagai Penjaga, Pemelihara ayah berserah


Anak-anak ayah

Mama tu kena le dijaga

Waktu susah waktu selesa

Selama ni dia dah berjaga

Membesarkan kamu semua


Kata-kata mama jangan dilawan

Ayah tak de nak dibuat kawan

Lagi satu ayah nak pesan

Mama nak kahwin sila izinkan


Bila ayah dah pergi

Ayah dah tak de sapa-sapa

Kalau anak-anak ayah sudi

Doa-doakan ayah kat sana


Kalau anak-anak ayah simpati

Kirim-kirimlah fatihah

kalau ayah dekat dihati

Rajin-rajinlah bersedekah


Bukannya apa

Ayah dah tak de apa

Amal pun tak seberapa

Dosa yang bertimpa-timpa


Doa-doakanlah ayah

Semoga Allah tak marah

Banyaknya dosa tak tahu nak cakap dah

Soal jawab diharap mudah


Anak-anak ayah dah tahu dah

Ayah nak anak-anak ayah

Jadi hafiz dan hafizah

Jangan hampakan harapan ayah


Nanti bila ayah dah pergi

Anak-anak ayah jangan kelahi

Harta dunia ni macam daki

Semua orang boleh cari

Yang ada tu pakat le kongsi


Amalan setiap malam jangan dilupa

Surah Al Mulk Sejadah selalule baca

Solat malam diteruskan juga

Walau terpaksa bersengkang mata


Al quran dan Sunnah jadi panduan

Ayah ingatkan sebagai bekalan

Tinggalan oleh Rasul junjungan

Buat umat sepanjang zaman


Kawan-kawan ayah tolong beritahukan

Orang bawahan orang atasan

Segala silap tolong maafkan

Maklum le ayahkan Cuma insan


Hutang ayah tolong selesaikan

Guna duit ayah dalam simpanan

Yang baki tu bahagi2kan

Untuk yg hidup jadi bekalan


Ingat le anak-anak ayah nak kata

Pesan ni mesti dikota

Hidup jangan bersengketa

barulah kita tidak derita


Sekian saja pesanan ini

Untuk yang hidup dari yang mati

Ayah ni jangan dilupai

Lawatlah ayah jengukle sesekali


Di pusara ayah menanti

Amal sedikit temani diri

Wasiat ayah sila turuti

Supaya hidup bahagialah diri


p/s: Jangan lupa cium dahi ayah sebelum dikapankan yaa..

26 comments:

  1. teringat kat abah....
    meniti usia tuanye didepan mate...
    rase nak berbakti untuk die...
    posting kat cni pun tak per...


    huhu...yang kawin tu konferm ker izinkan...hikhikhik

    ReplyDelete
  2. setiap yg dtg akn pergi..setiap yang hidup akan mati..cukupkan ilmu didada untuk menghadap yang maha esa,supaya tidak tergagap-gagap..wlaupun anakmu tidak mghirauknmu,anak muridmu ni pasti akan mengingati sampai nywa keluar dari jasad...

    ReplyDelete
  3. Ye la, kalau dah mati nanti tak sempat nak jealous2 dah...Ikut suka le deme. Lagipun, bukan boleh larang dah pun...

    Tq, terharu betul statement manusia biase tu..

    ReplyDelete
  4. giler sedih....ni dah mengalior ayer mata teman...

    ReplyDelete
  5. Apak dah arwah doh, tingge mak aje le nok numpang manje, tapi doh mule sesakit. Moge jiwenye tenang, macam le kite tau die nak pegi dulu, entoh-entoh kite dulu kan.Hanye Allah yang Maha Mengetahui

    ReplyDelete
  6. sgt touching...terkedu sgt...huhu

    ReplyDelete
  7. teringin nak memeinang le pulok.....nak tolong pinangkan siap2 untuk isteri ker bile dah tak de nati...hehehehehe...tunggu je pinangan ke atas anak2 cikgu yang ramai ni..dah tak lame dah...(nasrah ler)..

    ReplyDelete
  8. moga rohmu dicucuri rahmat..Al-fatihah..

    ReplyDelete
  9. Kami teman mu sentiasa mengenangmu sbg insan yg tulus. Moga rohmu dicucuri rahmatNYA. Moga isteri & anak2mu tabah & redha dgn pemergianmu. Kami temanmu juga redha, pasrah dgn sebuah kehilangan. Moga damai di dunia abadi...Al Fatihah

    ReplyDelete
  10. Semuanya terlalu tiba2... MAMA, tabahkan hatimu demi anak2 yg amat memerlukan. ANAK2, turut pesan AYAH, jaga MAMA, jadi anak yg bertakwa. Jangan menangis lagi, kalau tak AYAH pasti sedih. KWN2, telah maafkan segalanya, tiada yg terguris denganmu. KAMI redha dgn kehilangan ini, pergi bertemu PENCIPTA. Namun terasa seolah kau masih disisi kami. Seakan terdengar tawa riang serta gurauanmu. Moga kau di sana bersama para solehin. Al Fatihah buat Allahyarham Mohd Norazam Azuddin... Nukilan rasa BONDA INAS SUFI

    ReplyDelete
  11. Inna Lillahi wa Inna Ilahi rajiun...

    ReplyDelete
  12. this poem is very touching...

    ReplyDelete
  13. al fatihah... moga bahagia diSisiNya..

    ReplyDelete
  14. Segala kebaikan yang Allah kurniakan kepadaku,setiap detik, setiap nafas,setiap kerdipan mata...sekiranya ada pahala di sisiNYA moga Allah sampaikan padamu wahai sahabatku Cikgu Nor Azam...

    ReplyDelete
  15. setiap yg dtg akn pergi..setiap yang hidup akan mati..cukupkan ilmu didada untuk menghadap yang maha esa,supaya tidak tergagap-gagap..wlaupun anakmu tidak mghirauknmu,anak muridmu ni pasti akan mengingati sampai nywa keluar dari jasad...

    ReplyDelete
  16. alfatihah semoga di cucuri rahmat disana

    ReplyDelete
  17. mmg menyentuh hati...mcm tau2 jer dia akan pergi.....

    ReplyDelete
  18. Seakan kau masih ada di sisi... Walaupun aku baru mengenalimu, aku tetap merasai kehilanganmu... Sikapmu yang menyenangkan, akan ku kenang selamanya... Al-Fatihah.

    ReplyDelete
  19. al-fatihah..smoga rohmu dicucuri rahmat-Nya..

    ReplyDelete
  20. Kau Sahabat Kau Teman

    Telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami
    Kerana takdir yang Maha Esa telah menetapkan
    Sedih rasanya hati ini bila mngenangkan
    Kau sahabatku kau teman sejati

    Tulus ikhlasmu luhur budimu bagai tiada pengganti
    Senyum tawamu juga katamu menghiburkan kami
    Memori indah kita bersama terus bersemadi
    Kau sahabatku kau teman sejati

    Sudah ditakdirkan kau pergi dulu
    Di saat kau masih diperlukan
    Tuhan lebih menyayangi dirimu
    Ku pasrah diatas kehendak yang Esa

    Ya Allah,tempatkannya di tempat yang mulia
    Tempat yang kau janjikan nikmat untuk hamba Mu
    Sahabatku akan ku teruskan perjuangan ini
    Walau ku tahu kau tiada di sisi

    Perjuangan kita masih jauh beribu batu
    Selagi roh masih di jasad hidup diteruskan
    Sedih rasa hati ini mengenangkan dikau
    Bagai semalam kau bersama kami

    Moga amanlah dan bahagia dikau di sana
    Setangkai doa juga Fatehah terus kukirimkan
    Moga di sana kau bersama para solehin
    Ku sahabatku kau teman sejati


    InsyaAllah kami akan menyusulimu.

    Sahabatmu.....CIKGU KAMA, CHANDAN PUTRI.

    ReplyDelete
  21. Pedih dan pilu menusuk kalbu....
    setiap saat aku terkenangkanmu....
    Walau sudah sebulan berlalu.....
    Terlalu sayu terlalu rindu........
    kaulah sahabat kaulah abangku...
    Moga dirimu tenang selalu.........
    Al Fatihah buat abangku....

    ReplyDelete
  22. sanga menyentuh hati, teringat arwah mek yang telah pergi...al fatihah

    ReplyDelete
  23. rakan dari kecil sekolah rendah felda lasah...kenangan main kejar kejar bersama razak zainal......moga rohmu tenang disana azam......

    ReplyDelete