Tuesday, July 28, 2009

KAABAH DI DEPAN MATA

Subhanallah
Aku sekali lagi menyaksikan kebesaran Ilahi. Rasanya kerinduanku terubat juga apabila menyaksikannya di depan mataku sendiri. Tidak dapat ku gambarkan debaran jantungku semalam apabila menyaksikannya. Tempat penginapanku betul-betul menghadap ke arah kaabah. Setelah puas menyaksikannya dari bilik, aku kan turun dan bergerak ke kaabah. Hasratku cuma satu. Aku ingin mengucup Hajarul Aswad. Aku sudah nekad... Kali ini aku akan cuba sedaya mungkin untuk mengucupnya. Aku teringat pesanan Cikgu Sabri. Kalau ingin mengucupnya, bergeraklah menyongsang arus. Teori ini aku ikuti. Aku sudah semakin hampir. Rasanya jarak yang aku perlu lalui cuma dalam beberapa hasta saja lagi. Ah, perjalananku menjadi semakin mudah. Belakang bahuku disentuh dari belakang. Siapa pula yang menarik bahuku. Bunyi loceng semakin kuat dan jarakku dengan Hajarul Aswad kembali jauh. Aku tersedar apabila melihat handphone ku berbunyi. Rupanya penggera jam handphoneku yang berbunyi. Ku lihat jam menunjukkan pukul 4 pagi. Kaabah di depan mataku hilang dari pandangan. Aku kehairanan. Yang kulihat cumalah dinding putih dibilikku. Ah, rasanya aku sudah turun ke Masjidil Haram sebentar tadi. Macam mana pula aku sudah berada di bilik. Aku membuka langsir tingkapku seperti biasa ku buat untuk melihat kaabah dari bilik penginapanku. Aku terkejut. Yang kulihat cumalah pokok mempelam dan kereta Unser hitamku. Rupanya aku belum lagi ke Mekah. Malam tu aku menangis di sejadah kerinduan lagi. Bilalah aku kan melihat Kaabah betul-betul dihadapan mataku. Aku cuma mampu mengharap. Ya Allah, makbulkan doaku. Aku ingin ke rumahmu...

3 comments:

  1. Azam. Okeylah tu. Sebetulnya, dah sampai masa untuk ngko ke sana. Jadi, mimpi tu ingatkan kau dalam leka... kumpul duit p lah mengerjakan haji/umrah. Mungkin banyak masalah akan selesai di sana. Jangan dibiarkan mimpi baik dilupakan begitu saja.

    ReplyDelete
  2. Betul le. Hari tu dah kumpul tapi dah digunakan sebab ada saudara dalam kesempitan. Doakan aku ke sana juga satu hari nanti

    ReplyDelete
  3. erm dah agak dah mimpi,..sbb ari2 jumpe cikgu azam kt sekolah,..huhu
    anyway,..sy doakan moge cikgu n seluruh umat Islam smpai ke sana 1 ari nti..Amin

    ReplyDelete